Svar till: DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 13

start Forum OLAS PLANK – Skriv, tänk, kommentera! DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 13 Svar till: DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 13

Arlette Chené
Deltagare

Tro och förnuft håller ihop, de är inte motsatser utan de kompletterar varandra. Hela kristendomen är den logiska konsekvensen av Guds outsägliga, otänkbara, oförnuftiga, absurda kärlek till oss. Hur kunde han ge Sonen för att rädda slaven? Hur kunde Sonen säga ja till inkarnationen vetande hur slutet skulle te sig? Jo, han har aldrig tvekat på uppståndelsen.
Jag tror att det är genom att upptäcka bit för bit denna kärlek och den logiken – eller ska jag kalla den visheten eller sanningen – som har präglat katolsk teologi under 2000 år som väckt hos dig en nyfikenhet och en attraktion som du var tvungen att undersöka närmare. Visst har några sammanträffanden inträffat – om man ska kalla dem sammanträffanden! – som skedde i rätt tid och på rätt plats och med rätta personer. Du verkar vara en mycket rationell och samtidigt irrationell (i bemärkelse att du följer ditt hjärta) man, Ola, och det passar så väl med Katolska Kyrkan; jag tror också att du äntligen är hemma, åtminstone här på jorden. Tack för din bok och för att du tillät denna kurs ske. Pax!