Svar till: DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 11-12

start Forum OLAS PLANK – Skriv, tänk, kommentera! DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 11-12 Svar till: DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 11-12

Arlette Chené
Deltagare

En komplettering kanske till min sista läxa. Att läsa en god bok (av Anders Piltz t.ex.) kan vara oerhört välgörande och skapa en aha-upplevelse. En annan av mina favoriter är J. Ratzinger. De når en i djupet utan att vara för svåra att begripa. Ratzinger har en gång gett mig ett svar jag har letat efter i åratal. Jag har också läst en skrift där Gunnel Vallquist uppmanar till olydnad och talar om andra kontroversiella frågor och blev så irriterad att jag aldrig mer har läst något av henne.
En sak till som är lysande: glädje och kärleken i vissa nunnors ögon. De är vanliga människor men det finns något hos dem som transcenderar det vanliga. De visar ett ljus som kommer någon annanstans ifrån. Med blotta sin existens vittnar de om Den de har vigt sina liv åt. Jag har mött ett par sådana nunnor i mitt liv och de har markerat det. Det var gott att läsa att Ola också la märke till dessa speciella människor/författare.