Svar till: DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 9-10

start Forum OLAS PLANK – Skriv, tänk, kommentera! DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 9-10 Svar till: DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 9-10

Arlette Chené
Deltagare

Ulf Ekman var en sanningssökare. Jag reagerade på att han reagerade framför marscherna för de ofödda barnen (mot abort) antagligen i katolska kyrkans regi. Eftersom han själv var emot abort, upptäckte han en oväntad allierad kristen grupp som distingerade sig från de andra och inte gömde sig bakom det politiska korrekta utan säger högt abort dödar oskyldiga och är fel. KK är ingen vindflöjel utan har bestämda åsikter baserade på Guds bud. Detta var kanske den första sanning han upptäckte hos oss.
En annan upptäckt, denna mycket viktigare, var vid besöket av Petri grav under höga altaret i Petrikyrkan. Han förstod innebördet – också litteralt – av orden ‹‹på dig ska jag bygga min kyrka.›› Han såg bokstavligen Petri ämbetet och Kyrkans hierarkiska struktur. Han förstod att den organisation han saknade i LO fanns klart och tydligt i KK. Han behövde inte leta vidare, där fanns lösningen, från Kristus själv, och garantin att den var sann. Det var bara att ansluta sig.