Svar till: DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 9-10

start Forum OLAS PLANK – Skriv, tänk, kommentera! DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 9-10 Svar till: DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 9-10

Annica Cardell
Deltagare

Det var många intressanta aspekter att välja mellan. Men jag har särskilt fastnat för tre: sökandet efter Sanningen, Traditionens stora betydelse inom katolska kyrkan och Enheten inom kyrkan.
Sökandet efter sanningen har paret Ekman nog gemensamt med de flesta troende, och frågan är av yttersta vikt för konvertiter. Det liksom den starka traditionen både vad gäller Ordet och ritualer är nog de beståndsdelar i katolska kyrkan som ger oss trygghet. Många är vi ju som upplevt konversionen som att komma hem.
Ulf resonerar med sig själv om behovet av en legitim auktoritet och finner den stora trygghet som finns i en gammal, väletablerad ordning inom en kyrka som den katolska. Han såg svårigheter inom sin egen rörelser att samordna allas viljor. Intressant också att Ulf själv befarar att hans eget arbete kanske bidragit till en ökad sekularisering i det moderna samhället.
Roligt att du tog upp Scott Hahns bok ”Rome, sweet home”. Köpte den förra året, efter att jag läst de två mycket läsvärda böckerna av honom som vi fick genom bibelkursen. Men jag har bara läst delar av Hahns konversionsberättelse, men i sommar ska jag läsa den.
Annica