Svar till: DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 9-10

start Forum OLAS PLANK – Skriv, tänk, kommentera! DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 9-10 Svar till: DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 9-10

Richard Bittner
Deltagare

Lovad vare Jesus Kristus!

Jag vill reagera på Ulf Ekmans inre kamp att acceptera den rollen som Jungfru Maria har i den katolska kyrkan. Jungfru Marias roll i frälsningsplanen är ofta en stötesten inte bara för dem som vill konvertera utan även för många katoliker. Varför behöver vi Maria? Frågan är egentligen ologisk då kan vi direkt fråga oss varför behöver vi en mamma. Vi alla kan enas om att moderlösa barn har det betydligt svårare i det jordiska livet och det samma gäller även i det andliga livet för dem som vill vandra utan modern. Maria vill ingenting för sig själv. Hennes enda önskemål är att leda oss närmare till hennes son så att vi kan lyckligt nå fram till himmelen. Hon själv var dock i en av hennes uppenbarelser i Medjugorje tydlig: ”Mina kära barn jag kan inte göra något för er om ni inte håller Guds bud!”
Något liknande hörs också i det senaste budskapet från den 25april 2022: ”Mina kära barn, jag tittar på er och ser att ni har gått vilse. Jag bjuder er alla till att återvända till Gud och till bön och den Helige Ande kommer att fylla era hjärtan med sitt kärlek och glädje. Ett hopp i bättre framtid kommer att växa i er och ni med glädje kommer att vittna för alla om den gudomliga barmhärtigheten. Tack för att ni har svarat på mina ord”.