Svar till: DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 9-10

start Forum OLAS PLANK – Skriv, tänk, kommentera! DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 9-10 Svar till: DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 9-10

Mitt svar påminner i stort sett om det de andra deltagarna gett, och som jag själv upplever.
Katolska kyrkan är en auktoritär kyrka. Den är hierarkiskt uppbyggd med Påven som ledare och utefter honom rättar sig ca 1,2 miljarder i världen, födda till det och konvertiter. Denna ”konstitution” ger en struktur och stabilitet. Vi må ha en del stränga regler, men vi vet vad vi ska rätta oss efter. Detta är för mig en trygghet och det kan vara samma känsla Ulf och Birgitta fick när de trängde allt djupare in i vår trosgemenskap.
Jag är också protestantiskt uppvuxen, men märkligt nog kände jag en frihet när jag blev katolik. Luther var ju sträng på sitt sätt, men det fanns ingen logik där, det var bara bojor, ”hålla tillbaks” och ”hålla inne med”. Det är ganska förfärligt av Luther att skuldbelägga våra tankar, det enda privata vi har och inte helt kan styra. Friheten ligger i att kunna göra gott genom sina handlingar som du däremot kan styra.
Att bli katolik var att möta Gud tillsammans med andra katoliker; som att kunna tro på Gud i stället för Luther.

Ulfs fysiska upplevelse eller ”mardröm” den där natten kan jag inte relatera till, men den kan förstås också varit ett slags uppvaknande och insikt.