Svar till: DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 8

start Forum OLAS PLANK – Skriv, tänk, kommentera! DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 8 Svar till: DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 8

Richard Bittner
Deltagare

Lovad vare Jesus Kristus!

Vännens ord betydde mycket också i min omvändelseprocess och min vidare formation. Han sade en gång till mig när jag började att hänga med med en grupp av katolska studenter att ”Du är Jungfru Marias barn”. Han viste om att jag är född den 15 augusti när kyrkan firar Jungfru Marias upptagning till himmelen. Jag har tagit hans ord till mig och så startade min relation till Jungfru Maria. Jag är mycket tacksam till denna goda andliga mamma som outtröttligt vakar över alla sina barn och ber ständigt sin Son för dem. Hon är där även när hennes barnens jordiska liv tar slut och de kallas fram till audiensen framför Kristi-konungs ansikte. Hon har hunnit att klä dem i sina egna dygder och förbereda dem till mötet. Hon står där som himlens drottning och håller dem i handen. Hon har tagit av dem det ruttna äpplet som de hade med sig som gåva till kungen och som skulle presentera deras tro och goda gärningar. Hon har skurit bort de ruttna delarna och de friska delarna serverar hon själv till Kristus på ett gyllene fatt. Maria är den största Kristi nådegåva till oss (Joh 19:26,27). Maria ber var och en ta henne med sig. Hur kan man bli hennes barn? Det räcker med en enda ”Var hälsad Maria…” och det enda villkoret i förhållande är ”Gör det Han säger åt er” (Joh 2:5).