Svar till: DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 7

start Forum OLAS PLANK – Skriv, tänk, kommentera! DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 7 Svar till: DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 7

Ola Samnegård
Moderator

Att ha erfarit en odefinierad närvaro i samband med sakramentet är vi många konvertiter som vittnar om. Utifrån vårt perspektiv är det klart ett hållbart skäl, men lär ej låta så övertygande i otroendes öron.
I vilken mån man väljer att se osannolika sammanträffanden som yttre tecken på Andens ledning tillsammans med inre ledning,, beror sannolikt på en mängd saker men inte minst på hur mycket man är beredd at tro att Gud interagerar med världen idag. Själv är jag liksom Ulf och syster Sofie mycket öppen för detta som ett bland flera sätt att lära känna den levande Jesus. Men det är ingen nödvändighet. Tro är trots allt mycket mer av ett beslut än en känsla. Inte på så sätt att det går att bara bestämma sig för att tro mot sin egentliga övertygelse, det är inget man kan prestera i egen kraft. Det är snarare en gåva att stila be om och besluta att ta emot och behålla oavsett känslor då man får den.
Det är lite som kärleken i ett äktenskap för livet. Den måste grundas på ett oåterkalleligt beslut att ge sig till varandra och kan inte varav beroende av känslor och tecken. Men likväl bejakas kärleks-känslor och –tecken i ett sunt äktenskap-
I en sann kärleksrelation låter man sig även formas av den älskade. Det är just det som helgelse innebär i vår relation till Gud.

Ps ”Olas röst” är ej min egen röst utan en datorröst pga mina talsvårigheter