Svar till: DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 7

start Forum OLAS PLANK – Skriv, tänk, kommentera! DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 7 Svar till: DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 7

Intressant att läsa att frågan om ”tro är ett beslut” väcker olika tankar. Kan kanske beror på vad vi lägger i ordet ”beslut” S Sofie har många andliga upplevelser varvat med livsupplevelse bakom sej. Allt betyder något, inget är oviktigt. Får jag ge mitt svar till Olas plank i form av mitt vittnesbörd. I dag 27 mars är det 65 år sedan jag blev konfirmerad i Svenska kyrkan. Undervisningen där satte igång en upplevelse av tro på Gud. Sedan dess har min tro växt i gemenskapen med andra kristna och bibelläsning och bön. Jag upplevde under de senaste 10 åren en längtan efter vad jag senare förstod var den katolska tron och andlighet, blandat med en viss osäkerhet. Efter undervisning av katolsk präst blev jag viss om att jag vill konvertera. Så var det dags för att bli upptagen och jag minns hur befriande det var att efter Trosbekännelsen säga ”Allt, som den katolska kyrkan tror, lär och förkunnar vara uppenbarat av Gud, det tror och bekänner jag” Efter år av frågor hit och dit så formulerade jag ”tron som ett beslut”. Som ett slags ”kvitto” upplevde jag ”Känslan av att komma hem” Detta är de två spår jag vill ta upp. Marie-L K