Svar till: DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 6

start Forum OLAS PLANK – Skriv, tänk, kommentera! DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 6 Svar till: DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 6

Det är svårt att välja blad alla dessa teman… men jag väljer Jesusbönen. DEnna form av bön blev jag introducerad till i ett tidigt skede som aktivt troende katolik genom en bok ’Living the Jesus prayer’ av Irma Zaleski, som jag fick av en person som varit som en kristen ’storasyster’ för mig. I detta tidiga skede i min utveclig som troende så hade jag en väldigt dissus och bergränsad bild av vad bön egentligen var och alla olika sätt man kunde be på så Jesusbönen upplevde jag som ’revolutionerande’ då den är fjärran traditionella ’rabbelböner’. Jag lärde mig den, tillämpade från och till, glömde bort, blev påmind då den omnämdes i andra böcker och sammanhang och har blivit den bön jag använder då min gudslängtan är bortom ord, ofta när min uppmärksamhet glidit från Gud till värdsliga ting. I sin enkelhet och sitt djup så ger den mig alltid den kontakt med vår Herre som jag längtar efter, den blir som en genväg för att hitta ’hem’. Så det var roligt att höra o läsa om syster Sofies erfarenhet av Jesusbönen och samtidit en påminnelse för mig att det är dags att nyttja den oftare.

PS. Jag har läst syster Sofies bok för längesedan, men givetvis glömt detaljer, så det var roligt att läsa de kopierade sidorna. SPeciellt att hon refrerar till boken Poustina av Catherine Doherty, en person som jag läst mycket av och om när jag fann Gud i Kanada. Ett facinerade livsöde och givande andliga böcker, hos skapade en kristen kommmunitet som heter Madonna House: https://www.madonnahouse.org/ om någon är nyfiken. Hennes bok Poustina har jag i bokhyllan, som jag blev inspirerad att äntligen läsa.