Svar till: DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 6

start Forum OLAS PLANK – Skriv, tänk, kommentera! DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 6 Svar till: DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 6

Gloria C. Lattke
Deltagare

Ett spår som jag vill välja ur Syster Sofies liv är ”den inre rösten”. Sofie skrämdes av det som hon trodde var en varg i det lilla avslägnade vandrarhemmet, men egentligen var Alice, en äldre kvinna med ett utseende som väckte upp rädsla hos Syster Sofie. Då kom en inre röst som sa: ”Gå och besök henne”, och Sofie gjorde det, fast hon egentligen hade velat åka därifrån dagen efter. Sofies berättande beskriver också hur mannen i vandrarhemmet – som för övrig hade varit knarklangare och besatt av sex – hade hört en inre röst när han taljde en liten buddha. Det betyder en otrolig upplevelse att mannen såg blodfläckar på golvet, som han tvättade bort efter sig, och hörde en röst som sa ungefär :”Varför letar du efter något annat och inte söker du efter mig?”. Han förstod att det var Kristus.
Innan Covid-19 kom till vår värld, hösten 2019, började jag en konstig termin, då jag kände mig orolig, stressad. Det fanns något som uppenbart gjorde mig nervös och osäker, men jag visste inte riktigt vad. När jag lade mig en natt kom det en Pater Nostrums bön ur mig, något som jag inte tänkte göra eller hade planerat. Det kom bara ur. Jag har tolkat det som att Han fanns inom mig och hjälpte mig att upptäcka bönestunden som en fredlig stund för att ge frid till min själ. Det var som ett svar på min oro, min stress, min nervositet och ängslan: ”Be!”. Nu gör jag det varje dag och även förstärktes det den dagen när jag öppnade en låda och hittade min mormors rosenkrans, detta blev det också en inre röst som svar på mina oroliga stunder. En bok som min mormor hade kom till mitt minne, av den Heliga Teresa av Jesus (av Ávila). Hon skrev:
”Inget får skaka dig, inget förskräcka. Allting skall klarna. Gud är densamme. Vänta och vaka. Allt skall du vinna. Den som har Gud kan ingenting sakna. Gud ensam räcker”. Dessa ord ekar inom mig, värmar och glädjer mig mer en någonsin.