Svar till: DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 6

start Forum OLAS PLANK – Skriv, tänk, kommentera! DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 6 Svar till: DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 6

Richard Bittner
Deltagare

Lovad vare Jesus Kristus!

”Den inre rösten”. Nyligen när jag har spontant kommit närmare till Jungfru Marias staty hörde jag i mitt inre: ”Be om att den planen som Gud har med dig må uppfyllas”. Det kom väldigt lämpligt för att nu befinner jag mig i en situation där jag funderar om vad jag ska göra med den sista tredjedelen av mitt yrkesliv. Jag har arbetat 13 år på ett och samma sjukhus i ett annan land och sedan 14 år på samma ställe här i Sverige. Allt inom mig ropar efter något ombyte. Symptomen är tydliga. Jag har tappat glädje och mitt böneliv blev limiterad till torra rutiner som upplevs som nya bördor och arbetsuppgifter. ”Gud möter i svaghet”. Ska jag själv söka nytt jobb? Men vad? Jag har lärt mig under livet att när du kör på motorväg kan du inte svänga när som helst utan du måste vänta på en utfart. Jag har inte karta av mitt liv och därför min uppgift är att börja hålla ögat på utfarter och att våga välja. Så här uppfattar jag ”överlåtelse till Jesus”. Jag kan alltså inte skapa någon ny utfart (för att då skulle jag hamna i diket) utan tro på att det finns utfarter framför mig och jag måste bara be att jag väljer rätt.