Svar till: DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 4

start Forum OLAS PLANK – Skriv, tänk, kommentera! DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 4 Svar till: DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 4

När jag på allvar började närma mig den Katolska kyrkan och började få en större kunskap och inblick i katolskt liv kommer jag ihåg att jag blev väldigt förvånad över att det fanns så mycket olika åsikter om allt möjligt inom den Katolska kyrkan. Som väldigt okunnig svensk levde jag i tron att den Katolska kyrkan var totalt homogen. Jag förstår att detta är en nyhet för de flesta svenskar, de blir väldigt förvånade över att det är så ”högt i tak” inom den Katolska kyrkan. Det är en styrka tror jag och väldigt viktigt att man vågar ha olika synpunkter och åsikter. Samtidigt är det otroligt viktigt att katoliker är lojala och sluter upp kring den katolska tron och läran och Påven. Jag tänker att det kanske är som i en familj. Det finns grundläggande och oföränderliga värden som utgör grunden och styrkan i familjen men samtidigt finns det utrymme att diskutera och pröva ny tankar och idéer i vissa frågor. Jag känner en väldig trygghet i att vara katolik. Jag kan inte säga att jag för tillfället känner ett behov av att ifrågasätta eller diskutera. Jag har ju följt den ibland hätska debatten om den latinska mässans vara eller inte vara men är nöjd med acceptera Påvens beslut.
Ann-Marie S