Svar till: DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 4

start Forum OLAS PLANK – Skriv, tänk, kommentera! DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 4 Svar till: DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 4

Richard Bittner
Deltagare

Lovad vare Jesus Kristus!
Jag har läst intressant tanke om att världen fortfarande existerar tack vare vissa ”offersjälar”. Det handlar om människor som har tackat ja till Jesu Kristi erbjudande att med kärlek acceptera lidande för världens och syndarnas omvändelse. Några av dem är: Katharina Emmerick, Natuzza Evolo, Faustina Kowalska, padre Pio, Theresa Musco, Marta Robin, Elena Aiello, Luisa Picaretta, Therese Neumann… Genom sitt offer har dessa upplevt olika nådegåvor och fått profetiska visioner. En av sådana var också Erika Holzach (dog 1987) som Björn har nämnt i sammanhanget med Gunnel Vallquist och Hans Urs von Balthasar. Den store teologen presenterade Erika till den helige Johannes Paulus II. In 1986 såg Erika i sin vision Jesus som har sagt att: ”inom kort tid händer i Europa katastrof orsakad av kemiskt missbruk. Många människor faller i förtvivlan och tar livet av sig för att de inte var villiga att förneka sig och att tro på mitt kärlek. Efter detta kommer kort period med förföljelse av islam. Min moder (Jungfru Maria) kommer att korta ner denna katastrof och ger speciellt nåd till individuella människor för att kunna hålla ut”. Dessa så kallade ”privata uppenbarelser” ska tas med stor försiktighet men stödet av sådant stort namn inom teologi som von Balthasar ökar på deras trovärdighet. Kort efter att Erika gav ut sin bok (aldrig översatt från tyska) blev von Balthasar av Johannes Paulus II nominerad till kardinal.
Det är mänskligt att ibland uppleva ”tvivelstunder” kring vår tro, kyrkan, påve osv. Heller inte de ovannämnda var något undantag. Låt oss dock inte förlora för mycket tid med spekulationer kring trons sanningar och kyrkans regler utan kom ihåg Jungfru Marias ord (Medjugorje): ”är ni mina vinner ni”.