Svar till: DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 3

start Forum OLAS PLANK – Skriv, tänk, kommentera! DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 3 Svar till: DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 3

Ellinor Björk
Deltagare

Andlig vägledare. Låter spännande. Skulle önska att jag hade haft erfarenheter av det, men har det tyvärr inte. Har gått på själavårdande samtal när det funnits grus i livets sko ,men det är nog inte riktigt samma sak. Andlig vägledning låter dynamiskt , långsiktigt, relationsskapande och utvecklande, men har svårt att se var det är möjlighet att få tillgång till detta.

Det jag däremot har en del erfarenheter är kvällsmässor. För mig är det efter jobbet möjligt att gå förbi domkyrkan eller vänta in den senare St Eugenias kvällsmässa. Domkyrkan är ofta mer mässa med lite mindre förkunnelse där mässans moment är det som bär. På jesutiernas mässa i St Eugenia tycker jag att det talade utlagda ordet i predikan är mer närvarande. Jag får där, såväl andlig spis , som kunskap om katolska kyrkans lära och liv samtidigt som vi firar mässan. I båda kyrkorna är det blandat med olika människor. Där sitter vi akademikern, uteliggaren med alla påsar, studenter, arbetare, äldre och tillsammans får vi delaktighet i Kristi Kropp och blod, samtidigt som vi är lemmar i hans kropp. För mig passar det bättre än att ta mig till kvällsmässan än att ta mig till den kyrkoplikta söndagsmässan. Jag ser kvällsmässan som en möjlighet att fokusera på den som är en källa för livet mitt i vardagens brus, tid för reflektion och påfyllnad.