Svar till: DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 3

start Forum OLAS PLANK – Skriv, tänk, kommentera! DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 3 Svar till: DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 3

Gloria C. Lattke
Deltagare

Hej till er alla!

Jag väljer rubriken ”Arbetarpräster”. Egentligen har jag ingen erfarenhet just nu av detta i Sverige, men jag har sett lite på närmare håll hur detta känns bland katoliker och icke katoliker i Spanien och Latinamerika. Jag har alltid känt ett motstånd i att blanda tron med politik, snarare sagt med ideologier. Det är så att jag inte känner att det är trovärdigt att gå på mässan och höra om kapitalismen, befrielsen och revolutionen som politiska budskap. Tyvärr upplever man detta mer som politisk propaganda, inget annat. Det ger oss ingen ro, frid och balans. För mig är de riktiga arbetarprästerna de som väljer ett liv för att ge sig själv till andra utan politiska budskap, de gör bra gärningar bara. De som går på missioner till andra länder och inte blandar sig i vapen, militarismen och revolution, de som inte behöver prata om politik utan gör saker för att de som lever i väldigt enkla och svåra förhållanden ska ha det bättre. Detta händer inte på alla katolska församlingar i Spanien eller LA förstås, men det finns en viss tendens att blanda politik med tro och att blanda Kristus namn med en viss ideologi. Sedan den s.k. Befrielseteologin dök upp har det funnits många församlingar präglade av en stark politiserad religion. Jag förstod att befrielseteologin avancerade mer i länder där det fanns en militärdiktatur för 60, 50 år sedan och kanske det var ett bra sätt att bromsa diktaturerna och tänka om, som t. ex gjorde Leonardo Boff och andra. Nu tänker jag på Karl Bertils saga: ”ta från de rika och ge till de fattiga”.

Vad betyder för oss / för mig idag?
Häromdagen hörde jag en intervju om en man som hade lyckats redan i ung ålder med att skapa en stor förmogenhet genom att spekulera i aktier. Han blev oerhört rik och känd, samtidigt som att han kände att det fattades något i hans liv. Det var inte roligt längre att samla in så mycket pengar och rikedom. En vacker dag hörde han om ett projekt, att det fanns folk i en övergiven plats i Mexiko som behövde läkare, utbildning, bostäder och folk som frivilligt ville hjälpa till. Den här mannen lämnade Spanien och investerade allt han hade i dessa människor i nöd. Han undervisade barn, lärde ut att odla jorden, byggde skolor och bostäder med dem och till slut kom han fram till att bli präst. Han förstod att det som fattades i hans liv var att hjälpa andra. Han gav från sig själv för att hjälpa andra.
Det ligger i oss, det är vårt eget ansvar att ta steget, att bryta mot det världsliga (Lukas, 17).

/Gloria C.