Svar till: DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 2

start Forum OLAS PLANK – Skriv, tänk, kommentera! DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 2 Svar till: DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 2

Alice Nordström
Deltagare

När jag skulle svara på frågan idag började jag fundera på det här med att konvertera inom sin egen religion, är det unikt för kristendomen eller förekommer det inom de andra religionerna också? Jag har försökt googla men hittar inget riktigt svar. Jag får intrycket av att det framför allt är protestanter som konverterar till katolska kyrkan och kanske inte lika mycket omvänt? Är det för att vissa kristna i de protestantiska kyrkorna känner en slags längtan tillbaka? En längtan efter ”mer” och en mer ursprunglig kyrka?

Gunnel Vallquist blev nyfiken när hon fick en negativ bild presenterad i skolan och jag tänker att vi är många som fått en rätt negativ och inte särskilt nyanserad bild av den katolska kyrkan. Och sen kanske också blir positivt överraskade när vi börjar ta reda på mer. Att känna nyfikenhet för det som ses negativt av omgivningen har nog en del med hennes personlighet att göra och kanske inte enbart räcker som ett skäl för att konvertera men verkar ju vara ett första steg för henne.

Jag tycker att detta att dras till skönheten i liturgin absolut borde vara ett rimligt skäl. Och att det sedan säkert ofta leder till ett fortsatt utforskande. Gunnel verkar ivrig att lära sig mer genom samtal med präster och i de kloster hon besöker och böcker som hon blir rekommenderad. Kanske att hon i skönheten anade något ”mer” som väcker hennes intresse att läsa och lära mer?

Jag har den sista tiden känt en slags sorg över att kyrkan blev splittrad i och med reformationen. Och att jag skulle behöva ”bryta upp” lite och liksom ”lämna” min familj och mina vänner i svenska kyrkan om jag skulle konvertera. Det skulle bli en slags splittring på ett personligt plan för att få del av hela min religions fullhet och rika skatt.. Kanske är det mer så när man har småbarn och lever tätt tillsammans och inte bara kan åka iväg från familjen på en gudstjänst flera mil bort.

Och jag tänker på Jesus bön för oss i Joh. 17:21: ”Jag ber att de alla skall bli ett och att liksom du, fader, är i mig och jag i dig, också de skall vara i oss. Då skall världen tro på att du har sänt mig.”