Svar till: DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 2

start Forum OLAS PLANK – Skriv, tänk, kommentera! DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 2 Svar till: DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 2

Carina Sundberg
Deltagare

1 Misstänksamhet mot den negativa bilden av den Katolska kyrkan.
Vi har varit katoliker längre en vad vi har varit protestanter. Den bilden hon fick av skolans undervisning i katolska kyrkans lära i religinkunskapen var hemsk, en smutskastning anseer jag. Men de har alltid varit så att olika religioner smutskastar varandra som detta fallet når vi lever i en protestantisk land.Har själv hört katoliker som har konventerat till protestantismen, hur de klagar på den Katolska tron och kyrka. Även om det ej passar dem så behöver man ej smutskasta tron och kyrkan. Jag tror att Gud redan hade lagt en plan för Ellen Valkqvist redan när hon föddes som började ta form när hon var med sin farmor i den protestantiska kyrkan när hon inte vill att gudstjänsten skulle ta slut. Hon blev berörd av Guds ande och hans kärlek och vill vara i den känslan. På något sätt följde detta henne genom åren upp i skolåldern. HON läste in för konfimation men kyrkan kunde ej ge det hon letade efter och samtidigt ge henne den känslan hon saknade med Gud.De som triggade igång det var just de när de hade religion, där hon börja fråga sätta om detta var sant eller ej de som var skrivet. De lädde till Dominikanerna i Stockholm där hon fick undervisning av prästerna,uppsala universitet mötet med jesuiten som betydde mycket för henne och även andra på resans gång som lede till att hon konviterade. Så det som skolan hade sagt om den Katolska kyrkan och dess tro var ej så som hon själv upplevde det utan tvärtom, hon hade hittat hem. Grunden till konverteringen var att hon tyckte att de interlektuella övertygelsen om den Katolska läran och hållfasthet var sann. Hon gjorde helt rätt. Man ska ej stanna i något som ej känns rätt.

2 Liturgins mystik och skönhet

För mig är ligurgin att få komma närmare gud och bli ett med honom. Känslan av mystik är något jag kan känna i hans uppståndelse , ja skönhet är den vackra musiken vi sjunger när vi prisar faden. Visst kan kyrkan vara vackert dekorerat men man känner endå en kall och naken känsla som något saknas. Så på något sätt kan jag förstå varför hon konverterade.,man känner sig inte riktigt hemma.
Må gud välsigna er
CS