Svar till: DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 1

start Forum OLAS PLANK – Skriv, tänk, kommentera! DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 1 Svar till: DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 1

Hej

Jag heter Sara och blev döpt som ung vuxen i S:t Henrikskatedralen i Helsingfors påsken 1993. Jag är alltså från Finland och är jätteglad att få gå den här kursen med er på svenska, eftersom vi finlandssvenska katoliker är ganska få (det är bara cirka 5% av finländarna som har svenska som modersmål)! Jag är född och uppvuxen i Helsingfors, men sedan snart 25 år bor jag i Karis, ett samhälle ungefär halvvägs mellan Helsingfors och Åbo.

Mina föräldrar hade på 60-talet lämnat sina respektive kyrkor (pappa den katolska, eftersom farmor i tiden hade konverterat när han var så liten att han automatiskt följde med, och mamma den lutherska), så jag och min storebror fick under 1970-talet en ateistisk uppfostran. Jag berättar om hur det kom sig att jag blev katolik i en intervju som rundradiobolaget YLE gjorde med mig förra året: https://arenan.yle.fi/1-50625538 (på svenska, går även att se i Sverige).

Jag är översättare, bloggare och redaktör samt ekumeniskt engagerad som representant för katolska kyrkan i Finland i den svenska sektionen i Ekumeniska Rådet i Finland (ERF motsvarar Sveriges kristna råd) och i en nordisk ekumenisk kvinnokommitté. Från och med i år ska jag också delta i en finlandssvensk referensgrupp för pilotöversättningsprojektet av Nya Testamentet (som siktar på att ha en ny översättning av hela NT klar år 2026) i samarbete med Svenska Bibelsällskapet, vilket känns som en stor nådegåva eftersom det kombinerar min kärlek till Kristus och Kyrkan med min kärlek till svenska språket.

Sara T