Svar till: DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 1

start Forum OLAS PLANK – Skriv, tänk, kommentera! DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 1 Svar till: DÄRFÖR UPPGIFT NUMMER 1

Hej! Jag heter Ann-Marie och är 62 år med bakgrund i Svenska kyrkan. Som ung kände jag mig hemma i den svenska högkyrkligheten men under en period i mitt liv lämnade jag helt kyrkan och tappade fotfästet i min tro. Jag upplevde så småningom starkt att Gud drog i mig och jag försökte hålla emot i det längsta. Vågande inte gå in i en kyrka, ville inte. Men till sist var det bara att kapitulera och jag sökte mig tillbaka till Svenska kyrkan. Men det var som att det fanns ett hål som aldrig riktigt blev fyllt, det fattades någonting. Det fanns en längtan och saknad hos mig. Jag har alltid varit en läsande människa och i takt med att jag läste kyrkohistoria, kyrkofäderna och en massa annat började det skava också rent intellektuellt. Jag fick inte de lutherska lärorna att gå ihop helt enkelt. Då började jag på allvar att fundera på att konvertera. Jag bad, grubblade, läste och pratade med kloka människor. En mycket klok katolsk präst sade till mig att man inte ska gå från någonting utan till. Efterhand blev det allt mera uppenbart för mig att jag ville och längtade efter att få komma till Katolska kyrkan. När jag till sist bestämde mig och vågade mig in i katolska kyrkan här hemma visste jag att det inte fanns någon återvändo. Sen tog det lite tid men för fyra och ett halvt år sedan upptogs jag. Fantastiskt! Det är väldigt roligt och givande att höra och läsa om människors konversionsresor så jag ser fram emot att följa den här kursen.

Ann-Marie S