Svar till: Olas problematisering & läxa – 12

start Forum OLAS PLANK – Skriv, tänk, kommentera! Olas problematisering & läxa – 12 Svar till: Olas problematisering & läxa – 12

Ola Samnegård
Moderator

Utöver dessa argument kan förstås varje troende ha egna förnuftiga skäl till att tro på den kristna Uppenbarelsen. Kan du ge ett exempel på detta från ditt eller någon annans liv
Kristendomens framhävande av det svaga är knappast något mänskligt påhitt. Än mindre går det att förklara hur en sådan lära skulle överlevt 2000 år i en enbart evolutionistisk värld styrd av den starkes överlevnad. Ändå går även i vår tid kristna i döden för tron på Jesus. Och ännu fler är vi som av egen erfarenhet kan vittna om hur den kristna tron ger styrka att bära svaghet. Samtidigt är vi inte så få som själva menar oss ha erfarenhet av spektakulära mirakel, såsom oförklarliga tillfriskanden, i Jesu namn. Hur stor trovärdighet det är förnuftigt att lägga vid sådana vittnesmål, varierar från person till person.

Om Olle ser på lottodragningen på TV att han vunnit 42 miljoner, men tappar lotten så den förstörs innan han kvitterat ut vinsten, är det ändå rationellt för Olle att tro att det var precis så. Men för de som ger ut vinsten och ej känner Olle är det absolut ej rationellt att tro på Olles historia. I Olles bekantskapskrets kommer rationaliteten i att tro på Olles historia variera från person till person, beroende på deras tidigare erfarenheter av Olles trovärdighet.

På samma sätt tänker jag mig att det är med mirakelberättelser, både från historia och nutid. För de som vill veta mer om mina egna och några andras personliga skäl som lett oss till en katolsk tro, kan jag varmt rekommendera vårens kurs ”DÄRFÖR”. Mer info kommer inom kort.