Svar till: DEL 11 LÄXA FRÅN BJÖRN

Start Forum OLAS PLANK – Skriv, tänk, kommentera! DEL 11 LÄXA FRÅN BJÖRN Svar till: DEL 11 LÄXA FRÅN BJÖRN

Hej Björn
Det är en svår fråga och jag hoppas verkligen på att jag inte sårar någon med mitt svar.
Gud är fullkomlig och Han har skapat allt. Människan och världen är väldigt komplexa, intelligenta skapelser där människan dessutom har fri vilja och kreativiteten. Och Gud ville ha det så. Men för att det ska vara möjligt så måste det finnas ett ”inbyggt fel”. Utan det skulle människorna förblir primitiva, mycket enklare varelser eller en helt annan livsform.
Ungefär som att önska sig att vara i ett kärleks förhållandet utan bli sårad. Det finns inte. Om man vill älska, öppnar man dörren och går in i det okända och det kommer alltid att finns en risk med det. Om man är för rädd för att blir sårad, öppnar man inte dörren och då är man på den ”trygga” sidan. Men man inte heller är älskad. Att öppna hjärtat eller inte är ett val och det finns alltid risker med det. Så kanske ungefär så är det när Gud skapade oss. Det kanske har alltid funnits en risk med att skapa så pass intelligent och kreativ livsform i en komplex värld som människan är. Men Gud ville ha det så.
Och så är det ju ett plus att det öppnar dörren för fler möjligheter att hitta till eller tillbaka till Honom. I en flerdimensionel värld finns det fler möjligheter till både och.

Mvh
Olga