Svar till: DEL 11 LÄXA FRÅN BJÖRN

Start Forum OLAS PLANK – Skriv, tänk, kommentera! DEL 11 LÄXA FRÅN BJÖRN Svar till: DEL 11 LÄXA FRÅN BJÖRN

Jag gillar berättelsen om flickan, mor och mormor. Jag kan tänka mig att liksom en älskande förälder låter barnet bli ”fritt” som vuxen och gå sina egna vägar, så gör Gud med människan. Jag har dock ändå svårt med att Gud ger denna frihet, då han kunde se och inse hur fruktansvärt mycket ont vi kan göra med denna frihet. Det är detta, och inte frågor av filosofisk och fysisk och logisk art som är svårast att brottas med. Det är enkelt att tro att en så stor makt som Gud kan skapa och upprätthålla världen, men ondskan … och dennes rätt att finnas.… Det är en svår fråga. Jag är mycket glad över att få gå den här kursen, där mina funderingar tas på allvar och svåra frågor gås igenom även för mig som aldrig kommer att utbilda mig i teologi. Denna kurs ger långt mer än många gudstjänstbesök. Jag skriver detta svar här, eftersom jag vill dela med mig av det. Tack alla kursdeltagare och Ola och Björn! Eva S