Svar till: DEL 11 LÄXA FRÅN BJÖRN

Start Forum OLAS PLANK – Skriv, tänk, kommentera! DEL 11 LÄXA FRÅN BJÖRN Svar till: DEL 11 LÄXA FRÅN BJÖRN

Richard Bittner
Deltagare

Lovad vare Jesus Kristus!
Björn, du har redan svarat på det när du sade att vi är både helt beroende av Gud och samtidigt är helt fria. Denna frihet är absolut och den går så långt att Gud respekterar även vårt ”nej” till det erbjudna gemenskapet med honom. Du sade också att motpolen till Gud är absolut intet, dvs en absolut frånvaro av Gud som är absolut kärlek med allt det goda som kärleken ger. Jag håller med dig att vi alla är bjudna till detta gemenskap med Gud, dvs att delta i Treenighetens inre familj liv. Det dramatiska är att vi har frihet att tacka nej till det och det gör vi varje gång när vi syndar, dvs. när vi själva utvisar oss från detta gemenskap. Efter varje sådan handling uppstår det ett håll (tomhet) i Guds underhållande verkan. Den här bristen på kärleken upplevs sedan som mycket smärtsamt och funktionsstörande moment både på individens och på omgivningens nivå. En av de kyrkans största moderna helgonen pater Pio svarade så här en gång till någon som hyllade honom: ”det skulle räcka att Gud drar sin hand av mig och jag skulle bli genast den värsta människa.” En scenario som jag därför fruktar är att om världen kommer att fortsätta följa sin nekande väg kan den värsta konsekvensen (värre än vilken straff som helst) bli att Gud drar sig från världen och lämnar oss åt oss själva.