Svar till: Olas problematisering & läxa – 10

Start Forum OLAS PLANK – Skriv, tänk, kommentera! Olas problematisering & läxa – 10 Svar till: Olas problematisering & läxa – 10

Gloria C. Lattke
Deltagare

Hej Ola och er alla,

Jag känner att mitt svar finns (möjligtvis) i svaret som jag lämnade till Björn:
”Den drivande utvecklingen finns hos alla, men några upptäcker den tidigare än andra och använder den för att skapa, förbättra, påverka eller förändra. Det är därför att vi är fria. Om alla skulle tänka likadant eller tvingas göra allt på ett visst sätt skulle vi bli som robotar, programmerade på gränsen till det omorala.
Vi har gener och dessa kommer från gener som tidigare fanns och som har korsats med andra. När jag hör om att när någon som vi älskar är död ”har en bit av oss dött med hen också” känner jag att det inte stämmer. Om vi har en släkt, en vän, en lärare, en tränare, en granne, en människa som har gjort ett stort intryckt i våra liv och hen dör, har vi alltid med oss något att lägga till i vår utveckling och föra den vidare. Jag tänker att Gud finns i denna process, men människan kan ibland tillåta ett perspektiv och neka de andra perpektiven som ger helheten.”

Jag hoppas att detta ger en vision av hur jag tänker om ”förändring och dessa synvinklar” (kalla det språkligt problem eller annat).
/ Gloria C-L