Svar till: Olas problematisering utan läxa – 8

Start Forum OLAS PLANK – Skriv, tänk, kommentera! Olas problematisering utan läxa – 8 Svar till: Olas problematisering utan läxa – 8

Gloria C. Lattke
Deltagare

Hej,

Det är svårt att försöka övertala en ateist om Guds existens. Man kan se hur många människor vill göra lätt för sig, för att det är jobbigt att kompromissa. Att tro på Guds existens är även en inre kamp, en kompromiss som är konstant på prövning.
För många år sedan läste jag en bok som hade titeln ”Kristendomens agoni” (La agonía del Cristianismo, av Miguel de Unamuno). Unamuno var själv en kritiker av Kristendomen. Jag trodde att han menade ”agoni” som dödens tid för Kristendomen, fast författaren använde ordet ”agon” (αγων) som ”kamp”, en strid mellan att tro och inte tro, mellan att välja livet och välja döden. Då förstod jag att tro och kamp var synonymer till kompromiss till något bättre. Det påminner mig några ord som säger: ”Genom deras verk kommer du att känna dem”. Verkställa under tystnad kan övertyga några som inte vill kompromissa i första hand. En dörr kan öppnas för att kunna tala om Guds existens senare.