Svar till: DEL 5 LÄXA FRÅN BJÖRN

Start Forum OLAS PLANK – Skriv, tänk, kommentera! DEL 5 LÄXA FRÅN BJÖRN Svar till: DEL 5 LÄXA FRÅN BJÖRN

Jag vill ansluta mig till Riccardo Pillays kommentar till denna veckas (5) uppgift av Björn: ”Att något är obetingat är att det kan existera och verka i närmast oändlig tid. En fast punkt i en människas liv, skulle man kunna säga.”

Och jag vill tillägga: En människa är således obetingad; varat själv och min fria vilja.

Att Gud också är obetingad skulle någon kunna säga. Men det påståendet håller inte rakt igenom. För om en människa är obetingad, kan du be om en definition av det och svaret kan bli ”för hon finns till” och ”hon har en fri vilja”. Det kan du inte säga om Gud. Vi kan egentligen bara definiera Gud genom tron. Thomas av Aquino säger: ”Om Gud kan vi inte veta vad han är, utan enbart vad han inte är.” (Via Negativa) Alltså, med mitt resonemang kan man inte säga att Gud är obetingad, för det vore att likställa det begreppet med människan. Gud är något som inte är som allt annat eller något annat.

Charlotta S